Soviet criticism of children's literature in the 1920s

Authors

  • Ян ЛИПИН Moscow State Pedagogical University

Keywords:

the powers of public authorities, urban relations, urban planning, public relations, spatial planning, development of the area.

Abstract

The 1920s represent an unusual period in the history of Russia, the so-called period of rapid construction of the “new world” and, accordingly, are important in the development of literature, including in the nursery. Children's literature has educational and pedagogical functions, and therefore it has paid much attention to the new historical period. Reflection on the new children's literature began as early as the Silver Age (from 1892 to 1917), when “various trends — realism, symbolism, acmeism, futurism, the Novokrestyanskoye trend, etc., were revived.” And at this time a lot of attention of writers from these areas was allocated to children's literature. In the meantime, “from the very beginning of the 20th century, called the“ century of the child, ”an active search for a model of“ new ”children's literature was going on. Outstanding writers like IA Bunin, K.D. Balmont, N.S. Gumilyov, A.I. Kuprin, A.N. Tolstoy, wrote a lot of classic works for children at the beginning of the XX century.

References

1. Арзамасцева И.Н. Детская литература: учебник для студ.учреждений высш. проф. образования. 8-е изд., испр-М.: Издательский центр «Академия», 2012.-576 с. С.236-237, 272.
2. Бианки В. , Степанова М. и др. Письмо детской секции ленинградского отдела ВССП // Литературная Газета. 30 декабря.1929.№ 37. С.2.
3. Бухарин Н.И. и Преображенский Е.А. Азбука коммунизма : популярное объяснение программы Российской коммунистической партии большевиков / Н. Бухарин и Е. Преображенский; Рос. коммунист. партия (большевиков). - Пб. : Гос. изд-во, 1920. С. 194-202.
4. Горький А.М. Из предисловия к книге «Интересные незнакомцы».М., Госиздат, 1919. // О детской литературе.М.: Детская литература. 1968. С.242.
5. Горький А.М. О безответственных людях о детской книге наших дней // Правда, 1930, № 68 от 10 марта.
6. Залкинд А. Реализм и предреализм в детской художественной литературе // Книга детям. 1928.№ 3. С. 157.
7. Зубарева Е.Е. Детская литература.под редакцией доктора филологических наук Е.Е. Зубаревой. М.: Просвещение.1989. С.155.
8. Кальм Д. Факты и автографы // Литературная Газета. 30 декабря.1929.№ 37. С.2.
9. КПСС в резолюциях и решениях съездов, конференций и Пленумов ЦК.-М., 1970.-Т.2.- С.362.-363.
10. Левитин С. Дети и война. Журн. «Русская школа», 1915.С.90.
11. Ленин В.И. сбор. Соч. -Т.21- С. 261.
12 Луначарский А.Ф. Пути детской литературы[Доклад на собрании детских писателей и педагогов в Доме печати 4 декабря 1929 г.]. — «Веч. Москва», 1929, 6 дек., с. 2.
13. Мелентьева Ю. П.Некоторые аспекты чтения детей в России в 20-е гг. XX века / Ю. П. Мелентьева // Региональные проблемы истории книжного дела : материалы Всероссийской научной конференции (Челябинск, 23-24 ноября 2009 года). - Челябинск, 2009. - С. 31-39.
14. Шер Н. Из историй детской книги // Детская литература.1967.№ 3.С.10.
15. Минералова И.Г. Детская литература: учебник и практикум для детей академического бакалавриата.-М.: Издательство Юрайт, 2016.-333с. С.131.
16. Покровская. А. Основные течения в современной детской литературе. М.:Работник просвещения.1927.С.24.
17. Прушицкая Р. Воспитание ленинцев // Литературная Газета. 30 декабря.1929.№ 37. С.2.
18. Флерина Е. С ребенком надо говорить всерьез // Литературная Газета. 30 декабря.1929.№ 37. С.2.

Published

2019-06-19

How to Cite

ЛИПИН, Я. (2019). Soviet criticism of children’s literature in the 1920s. Voprosy Ecologii, 7(10), 34–38. Retrieved from http://grreview.ru/index.php/wej/article/view/36

Issue

Section

Articles