THE FORMATION OF COMMUNICATIVE UUD AT THE LESSONS OF READING AT THE ELEMENTARY SCHOOL AT GEF

Authors

  • Лилия Васильевна ШТЕРБОВА

Keywords:

communicative universal learning activities, reading lesson, elementary school, group activities, cooperation, younger students.

Abstract

The article is devoted to the theoretical and methodological aspects of the formation of communicative universal educational actions in reading lessons in elementary school according to the federal state educational standard. The author indicates the relevance of the topic and the purpose of the study. The essence of communicative universal educational actions, their types are studied. The key conditions for the formation of communicative universal educational actions in reading lessons in elementary school are indicated. Emphasis is placed on the importance of jointly-divided (group) activities with the dynamics of roles. The role of the teacher in the process of forming communicative universal educational actions in reading lessons using the technology of educational cooperation has been specified.

References

1. Приказ Минобрнауки России от 06.10.2009 N 373 (ред. от 31.12.2015) "Об утверждении и введении в действие федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования" (Зарегистрировано в Минюсте России 22.12.2009 N 15785) // Бюллетень нормативных актов федеральных органов исполнительной власти, N 12, 22.03.2010
2. Асмолов А.Г. Бурменская Г. В, Володарская И. А. и др. Формирование универсальных учебных действий в основной школе: от действия к мысли. Система заданий: пособие для учителя / А. Г. Асмолов, Бурменская И. А. Володарская и др. // Просвещение, 2011. – 284 с.
3. Баранова А.С. Развитие коммуникативных УУД через групповую деятельность на уроках литературного чтения в начальной школе // Символ науки. – 2015. – No9-2. – С. 146-147.
4. Дроздова О.А., Смирнова Т.А. Формирование коммуникативных универсальных учебных действий младших школьников как ведущий результат обучения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2016. – No5-1 (59). – С. 182-184.
5. Лекомцева О.А. Развитие коммуникативных универсальных учебный действий на уроках русского языка и литературного чтения в начальной школе // Образование и наука в современных условиях. – Чебоксары: ООО «Центр научного сотрудничества Интерактив плюс». – 2014. - No1. – С. 99- 101.
6. Лисина М. И. Проблемы онтогенеза общения / Науч.-исслед. ин-т общей и педагогической психологии Акад. пед. наук СССР. – М.: Педагогика, 1986. – 144 с.
7. Троицкая Н.И. Особенности формирования коммуникативных универсальных учебных действий на уроках литературного чтения // Вести науки ТГУ. – 2012. – No1(8). – С. 289-292.
8. Хакунова Ф.П., Реутова Л.П. Многоаспектность коммуникации как источник происхождения коммуникативных универсальных учебных действий учащихся // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. – 2016. – No2 (178). – С. 43-50.
9. Хопренинова В.А. Формирование ключевых компетенций у младших школьников в процессе анализа художественного текста // Вестник Оренбургского государственного педагогического университета. – 2012. - No4. – С. 110-118.

Published

2019-06-28

How to Cite

ШТЕРБОВА, Л. В. (2019). THE FORMATION OF COMMUNICATIVE UUD AT THE LESSONS OF READING AT THE ELEMENTARY SCHOOL AT GEF. Voprosy Ecologii, 7(12), 14–17. Retrieved from http://grreview.ru/index.php/wej/article/view/43

Issue

Section

Articles