FORMING THE READING SELF-RELIABILITY OF YOUNGER SCHOOLCHILDREN THROUGH SKILLS AND SKILLS OF WORK WITH THE BOOK IN THE LESSONS AT GEF
Keywords:
reading autonomy, ability to work with a book, federal state educational standard, competence, junior school age, reading activity.Abstract
The article is devoted to the theoretical and methodological aspects of the formation of reading independence of younger schoolchildren through the skills and abilities to work with a book at the lessons on the GEF. The author indicates the relevance of the research topic. The essence of reader independence is considered, its characteristic is given. The stages of the development of skills and abilities to work with a book in order to form the reading independence of younger schoolchildren are specified. The methods, means, and psychological and pedagogical conditions are indicated, the realization of which will be able to ensure maximum results in shaping the reading independence of younger schoolchildren in the classroom and in extracurricular activities.
References
2. Аничкина Н.В. Формирование самостоятельности старшеклассников как одно из условий воспитания компетентного читателя-школьника // Вестник Рязанского государственного университета им. С.А. Есенина. – 2012. – No34. – 9 с.
3. Богданова О. Ю., Леонова С.А., Чертова В.Ф. Методика преподавания литературы: Учебник для студентов вузов, обучающихся по педагогическим специальностям. – М.: Академ А, 2004. –
400 с.
4. Вместе с книгой мы растем: программа развития читательского интереса у детей
младшего школьного возраста // Е. В. Швакина: муниципальное казенное общеобразовательное учреждение «Тисульская средняя общеобразовательная школа», 2012. – 52 с.
5. Джежелей О. В. Чтение и литература. 1-4 классы. Программа (Обучение грамоте. Литературное чтение). Методический комментарий / О. В. Джежелей. – М.: Дрофа, 2005. – 96 с.
6. Колганова Н.Е. Педагогические условия формирования основ читательской компетентности младших школьников: автореферат дис. ... кандидата педагогических наук: 13.00.01 / Колганова Наталья Евгеньевна; [Место защиты: Тамб. гос. ун-т им. Г.Р. Державина]. – Тамбов, 2013. – 24 с.
7. Ланин Б. А. Методика преподавания литературы: учебная хрестоматия: учеб. пособие /. Б. А. Ланин. – 4-е изд., испр. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2018. – 339 с.
8. Львов М.Р. Методика преподавания русского языка в начальных классах: учеб. пособие для студ. учреждений высш. проф. образования / М.Р. Львов, В.Г. Горецкий, О.В. Сосновская. – 7-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2012. – 464 с.
9. Первова Г.М. Педагогическая практика студентов по предметам филологического цикла в начальной школе (литературное чтение): учеб. пособие для вузов / Г.М. Первова; Тамб. гос. ун-т им. Г.Р. Державина. – Тамбов: [Издат. дом ТГУ им. Г.Р. Державина], 2012 – 103 с.
10. Рубакин Н. А. Избранное в двух томах [Текст] / Н. А. Рубакин. – М.: Книга, 1975. – 224 с.
11. Светловская Н.Н. Методика обучения творческому чтению: учеб. пособие для вузов / Н.
Н. Светловская, Т. С. Пиче-оол. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2017. – 293 с.
12. Светловская Н.Н. Обучение чтению и законы формирования читателя // Начальная школа. – 2003. – No 1. – С. 11-18.
13. Ушинский К. Д. О первоначальном преподавании русского языка // Избранные педагогические сочинения. Т.2. – М.: Учпедгиз, 2004. – 825 с.
14. Ядровская Е. Р. Методика преподавания литературы: уроки в основной школе: учебное пособие для вузов / Е. Р. Ядровская. – 2-е изд., испр. и доп. – М.: Издательство Юрайт, 2018. – 236 с.